۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر

مراسم روز جهانی بزرگداشت یادمان قربانیان سوانح ترافیکی برگزار شد.

ارسال شده در تاریخ 1399/08/27
ساعت 00:15
مراسم روز جهانی بزرگداشت یادمان قربانیان سوانح ترافیکی برگزار شد.

به مناسبت "روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی" ، بزرگداشت یادمان قربانیان سوانح ترافیکی و راه‌اندازی پویش بانوان به منظور کاهش تصادفات رانندگی از طریق تأثیرگذاری بر جامعه جهت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، امروز (یکشنبه مورخ 25 آبان‌ماه 1399) از سوی انجمن دانش آموختگان دانشگاه الزهرا(س) و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) و با همکاری انجمن وارتا (بانوان علیه سوانح ترافیکی)، وزارت راه و شهرسازی (کمیسیون ایمنی راه‌های کشور)، شهرداری تهران، جمعیت طرفداران ایمنی راه ها بصورت مجازی در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا، مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این آیین با بیان اینکه در شرایط کنونی نیاز داریم نقش خانواده را در سفر یک نقش ویژه در نظر گیریم، زیرا بانوان قانون پذیرترین بخش جامعه هستند، گفت: در این مقطع زمانی که این پویش اجتماعی بانوبان آغاز شده، نقش زنان پررنگ‌تر از هر زمان دیگر مطرح است و انتظار داریم بانوان پایه‌گذاران یک فرهنگ نوین در کشور شوند.
وی افزود: ما در این پویش می‌خواهیم از زنان ارزشمند کشورمان بخواهیم با بکارگیری ظرفیت‌هایشان تاثیرگذاری ماندگاری در این حوزه داشته باشند و همه باید نسبت به این موضوع اهمیت و مشارکت داشته باشند. در وزارت راه و شهرسازی امروز این مسئولیت را به عنوان پایه گذاری یک فرهنگ اجتماعی و اقدامی ماندگار قلمداد می‌کنیم و برای تداوم آن همگی باید در یک اقدام متحدانه مشارکت و همکاری کنیم.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در سرمایه گذاری‎ها و ایمن سازی راه‌ها تنظیمات و هماهنگی‌هایی با پلیس انجام شده و در دست اقدام است. امیدواریم بتوانیم با تمهیدات در نظرگرفته شده تلفات ناشی از رانندگی را کاهش دهیم.

*لزوم به‌کارگیری سیاست‌های دوستدار خانواده در شهرسازی و حمل و نقل
دکتر معصومه ابتکار معاون زنان و امور خانواده ریاست‌ جمهوری نیز در این برنامه گفت: امروز بخش مهمی از زندگی ما جابه‌جایی ایمن است لذا ارتقای سطح اگاهی و شناخت نسبت به موضوعات، بسیار مهم و موثر در کیفیت سطح زندگی مردم است. به منظور اهمیت این موضوع ما نیز از این پویش جهت ارتقای سطح آگاهی و شناخت جامعه به‌ویژه زنان حمایت می‌کنیم.
وی افزود: لازم است تشکل‌ها نیز از این مسائل حمایت کنند زیرا خانواده‌هایی هستند که از این موضوعات آسیب‌های جدی دیدند و طبعا این موضوع از منظر روانشناختی نیازمند توجه جدی است. همچنین تقاضا داریم تا سیاست‌های دوستدار خانواده در شهرسازی و حمل و نقل راه انجام شود.

*لزوم توجه به الگوی رانندگی در کاهش تلفات رانندگی
همچنین دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز با بیان اینکه آمار و ارقام سوانح رانندگی حکایت از این دارد که ما با واقعیت و معضلی پیچیده در دنیای مدرن مواجه هستیم، گفت: عوامل مختلف زیرساختی، محیطی، فرهنگی و فردی در بروز این مسئله نقش دارند. البته این واقعیت مربوط به دوره مدرن است زمانی که اتومبیل در تجربه زیسته بشر شکل گرفت و به سان وسایل دیگر دنیای جدید، عوارض و تلخی های آن صورت یکسانی ندارد.
دکتر غفاری کشور ایران و آلمان را به دلیل تشابه در میزان جمعیت آن‌ها در حوزه سوانح رانندگی مورد بررسی و مقایسه قرار داد و افزود: وسایل نقلیه در کشور آلمان دوبرابر ایران است. این درحالی است که تلفات کشور ما حدود 6 برابر آلمان برآورد شده است که این موضوع جای تأمل دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مطرح کرد: آنچه از حیث اجتماعی و فرهنگی در کاهش تلفات رانندگی می‌توان به آن توجه کرد، الگوی رانندگی است. الگویی که خود را در رفتار آدمیان نشان می دهد. در واقع رفتار و کنش مبتنی بر نظام معنایی است لذا اگر بخواهیم راجب الگوی رانندگی صحبت کنیم باید کمی دورتر را ببینیم و الگوهای رفتاری‌ای که این کنش‌ها را تعیین می‌کنند را بررسی کنیم.
دکتر غفاری با بیان اینکه این واقعیت و پیامدهای ناشی از آن حاصل مدرن شدن جوامع است، گفت: درحال حاضر ما در کشور با مسئله‌ای به نام سرعت و شتاب نسبت به زمان و وقت مواجه شده‌ایم که این مسائل در جامعه سنتی به مقدار امروز مطرح نبود. همین موضوع مفهوم امر سفر را در میان جوامع متفاوت می‌کند. در برخی از فرهنگ‌ها سفر بر مبنای مقصد تعریف می شود اما در برخی جوامع فرایند سفر چیزی است که در آن به توقفگاه‌ها و طول راه تا رسیدن به مقصد اصلی توجه می شود. متاسفانه ما در فرهنگمان زمان که توقف می‌کنیم را از دست رفته حساب می‌کنیم و می‌خواهیم آن را با شتاب و سرعت جبران کنیم که این روند باید در جامعه اصلاح شود.
وی در پایان گفت: در دانشگاه‌ها پتانسیل‌های مختلفی در بهبود زیرساخت‌ها وجود دارد که نیازمند مشارکت و همکاری بیشتر سایر نهاها و وزارت راه و شهرسازی است.

*زنان مخاطبان اصلی تحقق توسعه پایدار در جهان معاصر هستند
دکتر مهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرا در این مراسم با بیان اینکه سوانح ترافیکی یکی از پیچیده‌ترین مشکلات کشور است و کاهش تلفات ناشی از آن، از منویات مقام معظم رهبری و استراتژی اساسی دولت جمهوری اسلامی و همچنین اولویت و ماموریت اصلی وزارت راه و شهرسازی در دهه‌های اخیر بوده است.، گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم روند کاهشی مرگ و میر سوانح ترافیکی در سال‌های اخیر هنوز هم در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین تلفات ترافیکی را دارد.
وی با اشاره به اینکه سوانح حمل و نقل جاده‌ای، دومین عامل مرگ و میر در ایران و دلیل اصلی مرگ جوانان است و بیش از 90% مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی، در کشورهای با درآمد کم و متوسط مانند ایران، اتفاق می‌افتد، افزود: خسارات ناشی از تصادفات جاده‌ای در برخی کشورها، برابر 2 تا 5 درصد سود ناخالص ملی برآورد شده است . از سویی دیگر، از دست رفتن جوانان و گروه سنی فعال و مولد جامعه از نظر اقتصادی، خانوادگی و عاطفی، اجتماعی و شغلی صدمات سنگینی به جامعه وارد می‌کند. بطوریکه بیشتر خانواده‌ها با وقوع مرگ یا معلولیت ناشی از تصادف ترافیکی و از دست دادن نان‌آور خانواده یا هزینه‌های سنگین درمانی مصدومان و معلولان، به زیر خط فقر سقوط می‌کنند. سوانح ترافیکی همچنین آثار غیرقابل جبرانی بر سیستم‌های سلامت، بیمه و دستگاه قضایی و ....کشور وارد می‌کند.
رئیس دانشگاه الزهرا مقابله با سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از آن را نیازمند تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی دانست و اظهار داشت: البته پیشرفت‌های سال‌های اخیر در این زمینه را نیز نباید نادیده گرفت چراکه اکنون بعد از سال‌ها تلاش و کوشش از طرف مسئولان و تصمیم‌گیران، با توجه به ظرفیت و امکانات موجود، زیرساخت‌های جاده‌ای و وسایل نقلیه تا حدودی بهبود یافته‌اند. خودروها مجهز به کیسه‌های هوا، کمربندایمنی و دیگر وسایل حفاظتی و هشداردهنده داخل خودرو شده‌اند؛ بیشتر جاده‌ها عریضتر و دو طرفه هستند و از علائم ترافیکی و هشداردهنده و همچنین روشنایی کافی برخوردارند اما با این وجود هنوز هم تصادفات ادامه دارد و روزانه نزدیک به 50 نفر از عزیزان ما در جاده‌ها کشته می شوند. بنابراین علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژی و بهبود راه‌ها و خودروها هنوز هم اصل مشکل به جای خود باقی است.
وی با اشاره به برنامه جهانی"دهه اقدام ایمنی راه " به عنوان سند بالادستی و راهنمایی جامع برای دست اندرکاران و مسئولان در پیشگیری از سوانح ترافیکی، گفت: در این قطعنامه به پنج رکن اصلی در اقدامات ایمنی مبتنی بر رویکرد سیستم ایمن شامل؛ مدیریت ایمنی راه، حرکت و راه‌های ایمن، وسایل نقلیه ایمن، کاربران ایمن و پاسخ‌های بعد از سانحه اشاره شده است. علاوه بر برنامه بهبود ایمنی راه، از میان اهداف توسعه پایدار، هدف سوم و یازدهم بطور اختصاصی به وظایف و ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی در جمهوری اسلامی ایران نزدیک است که با جامع نگری و توجه به توصیه‌های جهانی فوق می‌توان تحول ساختاری در بخش حمل و نقل زمینی بوجود آورده و به اهداف توسعه پایدار دست یافت.
وی همچنین با تاکید بر توسعه پایدار به عنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسان‌ها، گفت: یکی از راه‌های اصلی تحقق این امر، یاری و مشارکت همه گروه‌های اجتماعی است. علاوه بر آن، مشارکت زنان در امور برنامه‌ریزی و مدیریت شهرها، تخصیص عادلانه فرصت‌های شغلی بین زنان و مردان بویژه در مشاغل مهم و اثرگذار و انعکاس دیدگاه ها و نیازهای گروه‌های مختلف زنان در تحقق توسعه حمل و نقل پایدار حائز اهمیت است.
رییس دانشگاه الزهرا افزود: زنان با نیمی از جمعیت جوامع و بدلیل ارتباط مستقیم با گروه‌های سنی جوانان، نوجوانان، کودکان و تاثیر بر نیم دیگر جمعیت، یعنی مردان از مهمترین و موثرترین گروه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند و به عبارتی دامنه تاثیر هر زن می‌تواند از خود و خانواده تا کل جامعه گسترش یابد و این واقعیتی است که در جوامع در حال توسعه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بطوریکه علیرغم برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های انجام یافته هنوز زنان در بعضی کشورها نتوانستند به جایگاه و نقش مناسب خود در اداره امور کشور و در تصمیم‌گیری‌ها دست یابند و نقش ارزشمند آنان در فرآیند توسعه مغفول مانده است. این درحالی است که زنان می‌توانند از قدرت و جاذبه خود در تغییر رفتارهای مثبت نقش بسیار موثری داشته باشند لذا باید از نفوذ زنان در تغییر رفتارهای ایمنی در کلیه کاربران راه، به عنوان بخشی از مسئولیت و تعهد فردی در ایمنی راه‌ها و کاهش سوانح ترافیکی، بهره برداری کرد.
دکتر ملانظری با تاکید بر نقش استراتژی‌های مربوط به ارتباطات رسانه‌ای و تقویت همکاری بین سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مشارکت جامعه می‌تواند، در بهبود ایمنی راه‌ها و توانمندسازی زنان در ارتقای ایمنی تصریح کرد: توانمندسازی فرایندی است که از طریق آن افراد، کنترل بیشتری بر تصمیم‌گیری‌ها و اقداماتی که سلامت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، دارند. به عبارتی دیگر، هدف توانمندسازی، قادر کردن افراد و جوامع برای تصمیم‌گیری در زمینه انتخاب بهترین گزینه با توجه و تاکید بر تعیین کننده‌های سلامت و ایمنی آحاد جامعه (مانند عوامل اجتماعی، محیطی و فیزیکی) است.
وی گفت: با ترویج فرهنگ مشارکت، تشویق فعالیت‌های داوطلبانه و انسان‌دوستانه و افزایش فعالیت‌های مردم محور با استفاده از نظام انگیزش و همچنین گسترش همکاری، همیاری و هماهنگی بین بخشی در دستگاه‌های اجرایی می توان به اهداف ایمنی راه و در نهایت کاهش حوادث جاده‌ای و هزینه های ناشی از آن رسید.
رییس دانشگاه الزهرا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نقش آفرینی و توانمندی‌های زنان در میزان موفقیت کشورهای در حال توسعه، افزود: این موضوع سیاستگذاران کلان دولتی را وادار می‌کند تا از نقش زنان در حرکت‌های اجتماعی غافل نشوند. نمونه‌های بسیار زیادی از مشارکت زنان در برنامه های حفاظت از محیط زیست کشور وجود دارد که نقش قاطع آن‌ها را در روند اجرا و تصمیم‌گیری‌ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان نشان می‌دهد. در واقع زنان با انتخاب روش‌های سالم و بهداشتی زندگی برای خود و خانواده، به طور مستقیم و غیرمستقیم در توسعه پایدار نقش دارند و در جهان معاصر مخاطبان اصلی تحقق توسعه پایدار هستند.
دکتر ملانظری با بیان اینکه زنان نیمی از پایه استعداد هر کشوری را به خود اختصاص می دهند لذا قدرت دادن به مشارکت آنان بهره وری و رشد اقتصادی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد، مطرح کرد: مطالعات بانک جهانی نشان می دهد که استراتژی های توسعه با تمرکز بر برابری زنان و مردان، رشد اقتصادی قوی‌تری را به نسبت استراتژی‌های خنثی به همراه خواهد داشت. در حال حاضر مشارکت زنان در توسعه اجتماعی- اقتصادی و سیاسی قابل اغماض نیست و امروزه به رسمیت شناختن زنان در امور کشوری بیش از گذشته مورد استقبال دولت‌ها است و همه می‌دانند که برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، باید از دیدگاه‌ها و نظرات زنان در برنامه های توسعه کشور بهره‌مند شد.
وی در ادامه افزایش ظرفیت سازمانی و مکانیسم‌های حمایتی و سرمایه گذاری برای ایجاد سازمان راهبر برای تدوین و اجرای استراتژی‌های ایمنی راه، ایجاد تقاضا از طرف مردم برای ساخت راه‌ها و خودروهای ایمن و استاندارد، حمایت از تصویب و اجرای جدی قوانین و انتظار پاسخدهی سریع از طرف گروه‌های امداد و نجات و اورژانس پزشکی و بهبود توانایی سیستم بهداشتی در درمان و بازتوانی مصدومان و معلولان و نیز ترویج فرهنگ ایمنی ترافیک و رفتارهای ایمن در کلیه کاربران راه را از جمله اقدامات موثر در تحقق اهداف نهایی در این حوزه دانست.
دکتر ملانظری در پایان تاکید کرد: زنان و دختران شاید از نظر کمی نیمی از جامعه را تشکیل دهند ولی از نظر کیفی، توانمندسازی و آموزش آنان و همچنین استفاده صحیح از توانمندی‌های آنان به معنی نجات یک ملت است. با توجه به آسیب پذیری زنان در مقابل پدیده اجتماعی سوانح ترافیکی و با توجه به نقش کلیدی و چند وجهی آنان در خانواده ها و جامعه، باید بیش از پیش به سلامت، رفاه و توانمند سازی آنان پرداخته شود. امیدواریم با برگزاری این همایش‌ها بتوانیم زمینه ساز کاهش این اتفاقات و تلفات جاده‌ای در کشور باشیم.

*17 هزار کشته و 600 هزار مصدوم ناشی از سوانح جاده‌ای طی یکسال اخیر
در ادامه دکتر شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای کاهش اثرات تصادفات به اقدامات مختلف در حوزه‌های گوناگون نیاز داریم، گفت: از سال 1382 اقداماتی جدی و منظم در حوزه کاهش تلفات جاده‌ای در حوزه آموزش‌ها، ایمنی راه‌ها، آموزش و بهبود تجهیزات اعم از راه و بهبود ارتقای ماشینی، ناوگان شخصی و عمومی، کنترل و نظارت به ویژه در سیستم حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به 17 هزار کشته و 600 هزار مصدوم ناشی از سوانح جاده‌ای طی یکسال اخیر، افزود: یکی از کارهایی که در سال 99 به منظور کاهش تلفات، در دستور کار قرار گرفت، طرح جامع نقشه راه ایمنی راه‌ها است که پس از مدت‌ها پیگیری و بررسی توانستیم این طرح را به مرحله اجرا برسانیم.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در این طرح بصورت دقیق بررسی کردیم که چه کارهایی باید انجام دهیم و نظارت‌ها چگونه باید باشد؟ بر همین اساس، در حوزه کنترل و نظارت تغییرات بنیادینی در حوزه ایمنی راه‌ها انجام شد. همچنین مقرر شد تا بخشی از ماشین‌ها و ناوگان در کشور تغییر کند و خودروسازان ایمنی را اولویت قرار دهند.
دکتر آدم‌نژاد مطرح کرد: برای داشتن حمل و نقل کارآمد، نیازمند توجه به استفاده‌کنندگان از این بخش هستیم. براساس شواهد و بررسی‌ها، زنان، کودکان و معلولان بیشترین استفاده‌کنندگان از وسایل حمل و نقل هستند لذا برای بهبود این بخش از جامعه باید این دسته از اقشار جامعه را بیش از همه مورد توجه قرار دهیم و از ظرفیت آن‌ها جهت ارتقای آگاهی و فرهنگ‌سازی در جامعه استفاده کنیم. پویش امسال نیز اقدامی در جهت اهمیت این موضوع است.
وی با بیان اینکه بر خلاف تصور عامه داده‌ها نشان می دهد که بانوان در حوزه رانندگی به نسبت آقایان بسیار منظم‌تر هستند ، اظهارداشت: نقش زنان در شکل‌ها و چارچوب‌های متعدد به عنوان کاربران همراه و ناظر در کنار خانواده و جامعه بسیار مهم و اساسی است.
دکتر آدم‌نژاد با بیان اینکه 25 درصد متوفیان سوانح رانندگی در سال گذشته بانوان بودند، گفت: امیدواریم با آموزش و ارتقای آگاهی و بهره‌مندی از ظرفیت بانوان در این پویش که همواره نظم و تلاش بیشترشان را در این حوزه شاهد بودیم، در افزایش ایمنی کشور موثر باشیم.

*اجرای اولین پویش ایمنی موتورسواران
مهندس بخارایی، رئیس شورای سیاست گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نیز در ادامه با بیان اینکه آموزش و فرهنگسازی موثرترین عامل در کاهش تلفات جاده‌ایست، گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در این حوزه در حال انجام است. برای مثال روز 23 آبان سال جاری اولین پویش ایمنی موتورسواران با مشارکت موتورسوان جوان در تهران شروع شد و در این راه ما توانستیم از حمایت روحانیون نیز بهره مند شویم. علاوه بر آن، دومین پویش زنان علیه سوانح رانندگی نیز به دلیل تعلق خاطر خانم‌ها به ایمنی و به دلیل نقش بسیار موثر آنان در حوزه مسئولیت اجتماعی با پایگاه ایمنی 10 هزار نفری دانشگاه الزهرا شکل گرفت که خود برکت این هفته است.
وی در پایان از حمایت جمعیت طرفداران ایمنی راه ها از همه پوشش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های خود در این زمینه خبر داد.

*دریافت 24 هزار حکم فرهنگ یار از سوی بانوان
در ادامه سردار حسینی پلیس راهور ناجا نیز رفتارهای ترافیکی را شاه کلید حل معضلات ترافیکی دانست و مطرح کرد: پلیس راهور از سال گذشته با مطالعه دقیق و آگاهی طرحی را تحت عنوان بانوان فرهنگ‌یار اجرا کرد. در حال حاضر 24 هزار بانو حکم فرهنگ یار را از سوی پلیس دریافت کرده‌اند و سعی داریم تا از طریق چنین پویش‌هایی نیز همکاری مناسبی در این زمینه با بانوان داشته باشیم و با یک هم افزایی مناسب ماموریتی را که جهت فرهنگ سازی مناسب پیش گرفته شده است را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مشکلات ترافیکی ربطی به مولفه‌های فنی و ترافیکی ندارد، اظهارداشت: درصد بسیاری از این مشکلات ناشی از رفتار و عامل انسانی است. به امید اینکه بتوانیم به شرایطی برسیم که کاملا معضلات در بخش محیط، تسلیم رفتار مناسب کاربری باشد که در این فرایند نقش دارد.

* افزایش 42 درصدی پایگاه‌های اورژانس کشور
همچنین دکتر کولیوند رییس اورژانس کشور نیز گفت: درحال حاضر تصادفات رانندگی یکی از ذغدغه های جهانی است و رهبر معظم انقلاب نیز یکی از گلایه هایشان تلفات حوادث ترافیکی است. خوشبختانه در کشور به همت همه دستگاه‌ها سعی می‌شود تا این حوادث را کمتر کنیم و با وجود کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده است و در این راستا بررسی و تحلیل وضعیت ایمنی استان‌ها و برنامه ریزی برای رفع نقاط ضعف در دستور کار قرار گرفت و نقاط حادثه خیز نیز شناسایی شده است.
وی همچنین به اقدامات اورژانس کشور اشاره کرد و افزود: به روز رسانی پروتکل بهداشت روانی رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش 42 درصدی پایگاه‌ها و افزایش آن‌ها به 3300 مورد، افزایش تعداد بالگردها به 56 مورد در کشور، رشد 7 برابری تعداد مصدومین منتقل شده با اورژانس هوایی، تکمیل 86 درصدی لجستیک اوراژانس، توسعه ناوگان آمبولانس‌ها، تسریع زمان رسیدن اورژانس به مددجو، ارتقای توان علمی مهارتی پرسنل بصورت مستمر، راه اندازی اورژانس بانوان در کشور و تشکیل 30 درصد فوریت‌های پزشکی کشور توسط بانوان، راه اندازی تیم عملیات‌های ویژه در سازمان اورژانس، ارائه خدمات موثر در مدیریت سکته‌های حاد قلبی و مغزی و... از جمله اقدامات انجام شده جهت بهبود وضعیت و صیانت از جان هموطنان در سوانح بوده است.
دکتر کولیوند در پایان بر افزایش اعتبارات اورژانس، اصلاح قوانین بیمه‌ای کشور و اصلاح قوانین برای حفظ شأن و جایگاه خانواده شهدای خدمت تاکید کرد.
همچنین دکتر صفری نماینده پویش بانوان علیه سوانح نیز با بیان اینکه بیشترین قربانیان سوانح ترافیکی در کشور جوانان هستند، بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های بانوان در افزایش آگاهی و فرهنگ جامعه تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم بانوان خود یک پویش اجتماعی است و حمایت از آن وظیفه تمامی دستگاه‌ها است.

* 45 درصد قربانیان تصادفات، موتورسواران هستند
سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری نیز با بیان اینکه 15 هزار نفر در سال جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند، گفت: این امر دلایل زیادی دارد. اصلی ترین دلیل رانندگان و راکبین هستند که قوانین را رعایت نمی‌کنند. از سوی دیگر خودروهای ما نیز ایمنی کافی ندارند و جاده ها و نقاط حادثه خیز نیز در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه حدود 45 درصد قربانیان موتورسواران هستند، افزود: هر کشته در حوادث رانندگی هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیار به خانواده و دولت وارد می کند. البته ما در هدفگذاری در تهران موفق بوده‌ایم و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده‌ایم که فرهنگسازی باید از مدارس شروع شود. پارک‌های ترافیکی نیز در مناطق مختلف شکل گرفته است که ما باید از طریق بانوان که در این حوزه حساسیت ویژه‌ای دارند اهداف را پیگیری کنیم.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم و همزمان با دومین روز از هفته ایمنی راه‌ها، پویش زنان علیه سوانح ترافیکی (بانوبان) از سوی دکتر اسلامی وزیر راه و شهرسازی و دکتر صفری رونمایی شد.


       
     
 

ارسال کننده:صمدیان
تعداد بازدید:972
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    دانشگاه الزهرا
     میدان ونک، خیابان ده ونک، دانشگاه الزهرا(س)، کنار ساختمان ابن سینا،دفتر انجمن دانش آموختگان
     alumni.alzahra[at]gmail.com
    کدپستی :1993893973 فاکس : 88049808- داخلی: 2647
    تلفن :88049808 -85692647
    تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.